Utama

10 Jun 2012

Jom Buat Nasi Arab

Assalamualaikum.

Dah lama saya tak post kat entry ni. Kali ini saya ingin berkongsi membuat nasi arab Kabsah. Dalam nak menyambut Bulan Ramadhan yang bakal tiba. Sudah tentu antara kita yang berlatih puasa sunat di bulan rejab dan syaaban ini. Ok. resepi untuk Nasi Arab ni senang nak dpt kat Malaysia. rempah boleh di buat sendiri... saya kan sertakan sekali.

Tiada rahsia, tak perlu bayaran... hanya usaha dan rajin saje... selamat mencuba...!


Nasi Arab Kabsa

1/4 cawan mentega
3 lbs ayam, dipotong kepada 8-10 keping
1 biji bawang besar, dicincang halus
6 ulas bawang putih, dicincang
1/4 cawan tomato puree
14 auns tin tomato cincang, un-dried (atau segar)
3 lobak merah sederhana, parut
2 sudu cengkih
1 cubit parut pala
1 cubit jintan putih
1 cubit ketumbar
garam & segar serbuk lada hitam
4 cawan air panas
1 kiub stok ayam
2 1/4 cawan beras basmathi (tidak bilas atau rendam)
1/4 cawan kismis
1/4 cawan slivered badam, dibakar

Rempah Kabsa

1/2 sudu teh kunyit
1/4 sudu teh serbuk hijau pelaga
1/2 sudu teh serbuk kayu manis
1/2 sudu teh serbuk allspice
1/4 sudu teh lada putih
1/2 sudu teh limau kering/kulit limau
(kesemua bahan di atas hendaklah digoreng tanpa minyak hingga naik bau kemudian dikisar/blender)

arahan:
Cairkan mentega dalam periuk yang besar, kaserol atau ketuhar Belanda. Tambah kepingan ayam, bawang merah dan bawang putih & tumis hingga bawang lembut. Masukkan puri tomato & renehkan di atas api perlahan selama beberapa minit.

Tambah tomato, lobak merah, bunga cengkih, semua rempah & garam dan lada. Masak untuk beberapa minit. Tambah air & kiub Maggi.

Masak hingga mendidih, kemudian kurangkan haba dan perlhankan api. Reneh dengan api perlahan selama 30 minit. Masukkan beras ke dalam periuk & kacau dengan teliti. (jika anda mahu ayam keperangan - keluarkan dari periuk & letakkan dalam ketuhar panas).

Re-Cover & mereneh selama 35 - 40 minit - tambah kismis untuk 10 minit terakhir - atau sehingga nasi menjadi lembut/masak.

Letakkan nasi di atas piring hidangan besar, letak bersamanya dengan ayam & dihias dengan badam. Hidangkan dengan salad campuran segar - sebaik-baiknya dengan Vinaigrette kapur sedikit. Orang Saudi makan Kabsa mereka dengan sos panas dipanggil 'Shattah'.

Nota: Anda juga boleh 'memasak' kepingan ayam di dalam ketuhar dengan memasak selama 25 - 30 minit pada suhu 180 C manakala nasi masak. (tetapi jangan biarkan menjadi kering).

No comments:

Post a Comment