Utama

2 Oct 2011

Kewajipan Cari Rezeki Halal walaupun dalam Kesempitan

HAKIKATNYA nasib manusia di dunia tidak sama dari segi kekayaan, penguasaan ilmu dan darjat kerana Allah mencipta keadaan itu supaya manusia saling memanfaatkan antara satu sama lain. 

Namun, ia tidak bermakna yang mendapat kurang mesti berserah kepada takdir semata. Manusia diberikan akal untuk berfikir berusaha memenuhi keperluan hidup dan mencapai keadaan lebih baik dalam kehidupan seharian.

Teori ekonomi menyebut tiga keperluan asas manusia adalah makanan, pakaian dan tempat tinggal. Individu atau keluarga yang tidak mampu memenuhi keperluan asas tergolong sebagai amat daif dan memerlukan bantuan pihak lain untuk meneruskan kehidupan seharian. 

Bagi umat Islam, dalam usaha mendapatkan keperluan asas atau kehendak lain, wajib diperoleh dengan cara halal. Kemiskinan bukan alasan untuk menghalalkan perbuatan yang salah. 

Kemiskinan menghampirkan diri kepada kekufuran. Ia umpama bom jangka bila-bila masa boleh meletup menimbulkan malapetaka dalam masyarakat. Masyarakat yang lebih banyak didiami golongan miskin sentiasa berdepan situasi tegang, terancam dan cemas. 

Perbuatan salah mendedahkan diri kepada keadaan yang lebih buruk. Pelakunya berdepan dengan hukuman buatan manusia di dunia ini dan di akhirat pula, akan menerima balasan lebih pedih, melainkan pelakunya sempat bertaubat dan melakukan banyak kebaikan. 

Batasan haram dikecualikan hanya dalam keadaan terlalu terdesak atau darurat. Pun begitu, keadaan itu tidak berlaku di negara kita. Golongan miskin berpeluang mendapat bantuan daripada pihak kerajaan, swasta, badan bukan kerajaan dan penderma individu. 

Justeru, tidak ada alasan untuk rakyat di negara ini mengatakan dia terpaksa melakukan perbuatan ditegah agama kerana terlalu terdesak untuk memenuhi keperluan hidup. 

Rakyat Malaysia bernasib baik kerana peluang pekerjaan masih terbuka luas di negara kita. Berjuta-juta rakyat negara lain datang ke Malaysia mencari rezeki yang dikatakan sebagai lubuk emas. 

Kekuatan rohani dan jasmani penting dalam usaha mencari rezeki. Kita mesti berfikir dengan positif dan gunakan kekuatan fizikal untuk melakukan usaha bersesuaian. Keyakinan terhadap kemampuan diri penting bagi menjana semangat melakukan usaha kebaikan. 

Rasa keyakinan diri termasuk dalam erti bersyukur. Kita berasakan apa yang dikurniakan Allah dari segi kekuatan akal, fizikal, masa hidup dan peluang yang ada sebagai satu anugerah perlu dimanfaatkan sepenuhnya. 

Ada individu serba kekurangan dari segi fizikal, tetapi dapat hidup berdikari. Mereka tidak menjadikan kecacatan sebagai alasan untuk mendapat simpati orang ramai. Justeru, mengapa pula individu yang sempurna fizikal tidak dapat melakukan lebih baik daripada itu?

Yakin diri lahir daripada individu yang mengenali kelebihan dan kelemahan diri sendiri. Kelebihan dianugerah Allah adalah amanah untuk melakukan kebaikan. 

Individu yang mencipta kejayaan cemerlang memulakan usaha dengan yakin pada diri. Semangat berdikari dan tidak mudah menyerah kalah. 

Jika berdepan masalah atau kegagalan, itu satu kenyataan yang mesti diterima dengan hati dan fikiran terbuka. Apa yang penting, jangan mudah patah semangat. Pertolongan Allah akan datang daripada segenap penjuru yang tidak disangka membantu mereka yang tidak berputus asa. 

Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah, melainkan kaum yang kafir.” – (Surah Yusuf, ayat 87) 

Biarpun Islam menggalakkan umatnya mencari harta, tetapi Islam melarang keras mengumpul harta melalui jalan yang salah. Harta diperoleh secara salah, tidak ada keberkatannya. Bila-bila masa ia akan bertukar menjadi satu bebanan dan hilang tanpa disangka.

Keberkatan bermaksud kebahagiaan hasil apa yang diperoleh atau dilakukan. Ia juga membawa maksud bertambah dan semakin baik. Harta yang diberkati akan terus berkekalan dan mencukupi untuk membiayai hidup walaupun jumlahnya sedikit saja. 

Justeru, kita perlu berusaha dengan ikhlas dan mengikut jalan yang diredai Allah dengan sentiasa memohon keberkatan daripada-Nya. Tidak guna memperoleh kekayaan yang banyak, sedangkan tidak berkat. 



Soal keberkatan tidak boleh diambil mudah. Biarlah tidak berpeluang memiliki harta banyak, asalkan apa yang dimiliki, biarpun sedikit tetapi diberkati. Kita perlu sentiasa bersyukur dengan apa yang dimiliki. 

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya jika bersyukur kamu, akan ditambahkan untuk kamu. Dan jika kufur kamu, sesungguhnya azab-Ku adalah sangat pedih.” – (Surah Ibrahim, ayat 7) 

Justeru, jangan bersifat pasif dalam usaha mencari rezeki. Usaha mesti dilipat gandakan dan bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan Allah. Manusia digalakkan supaya berdoa memohon kepada Allah untuk mendapat kehidupan lebih baik.


-------------------------------------------------------------------------------------------

SUMBER : Agama
              Berita Harian
              26 Jamadil Awal 1428/12 Jun2007

Debate On Alcohol Fatwa

April 14, 2008 — Shahrzad
Nowadays there is a big debate among scholars in the matter of the new fatwa on Alcohol drinking in Islam. Sheikh Qaradawi, who is said to be “creator” of this new fatwa, is a well-known TV figure, views himself as a moderate voice of Islam:
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2006/07/yusufPA130706_228x238.jpg
Yusuf al-Qaradawi’s fatwa says a level of 0.5% is allowed, whereas most Muslims would say alcohol of any quantity is banned. He issued his fatwa in response to a question about high energy drinks.
Sheikh Qaradawi is talking about tiny quantities of alcohol – equivalent to about one-eighth of a unit of alcohol:”The presence of alcohol in a proportion of five in a thousand (0.5 percent) is not banned because it is a minimal quantity, especially when it is produced by natural fermentation. Hence there’s nothing wrong in consuming such a drink.” Source
He ruled there was no religious ban on consuming drinks with a minute amount of alcohol in them if it was formed naturally through the process of fermentation.
He quoted the rule derived from the sayings of the Prophet that if drinking a lot of alcohol makes you intoxicated then drinking a little is also forbidden.
Sheikh Qaradawi argued that any person who consumed a large amount of high energy drink would not become intoxicated, therefore they were permissible, even though they contained tiny amounts of alcohol.Source
“For this reason, I do not think there is any forbiddance in having such drinks,” he said, pointing out that if same portion was deliberately added to a drink then it is prohibited. In the last case, “the doer commits a sin”, he explained.
This proportion (0.05 per cent) of alcohol is allowed to be added only when there is a medical treatment case, he said. Source
On the other hand, some scholars have made a big fuss and confusion for some. But this logic has not gone down well:
“The latest fatwa caused confusion among people… We could have done without it!” the editor of the Qatari daily Ash-Sharq, Abdullatif al-Mahmud, wrote on Thursday.
He thinks the fatwa from a cleric of the status of Sheikh Qaradawi would inevitably be misunderstood and distorted to suggest he was giving permission to Muslims to drink alcohol.Source
I heard that some people even dont buy perfumes for they think there is maybe alittle alcohol in it. The same i heard about some that they dont drink non-alcoholic beer for the same reason.
Debates on alcohol fatwaThe Scientists have found very small doses of alcohol in fruits, perhaps one-tenth or one-hundredth. (Source)
They say they are now working to determine just how much ethanol is in the fruits that wild primates eat. And this movie on Youtube shows some animals eat overripe fruit and wobble around drunk!!
There is alcohol in nature. I think any fuss around this fatwa, just make misunderstanding and distortion more. Shaikh Qaradawi didnt say anything new and he just wanted to open some doors for “medical” usage of alcohol.
Of course If the Alcohol is intoxicating (Musker) and fluid in its original form, it is banned. But when it’s not intoxicating, it can not be considered as “Alcohol”,like in non alcoholic beers. Also its usage in medicine in some cases has no problem. Actually, doesn’t the Quran put saving a human life before anything?